Specialistul Garrett a proiectat un turbo electronic care creste puterea unei masini cu 16% si cuplul cu 10,5%.
Ce este Garrett E-Turbo si cum functioneaza
Soseste turbo-ul electronic de la specialistul Garrett. Noul dispozitiv se numeste E Turbo si este foarte asemanator cu cel utilizat de unitatile de putere moderne de Formula 1. Pare a fi indispensabil reducerea emisiilor poluante in 2021 in viitorul standard Euro 7. Hibridizarea turbocompresorului, adica introducerea unei masini electrice reversibile intre turbina cu gaz de esapament si compresorul centrifugal, a fost introdusa in Formula 1 incepand cu 2014.
Aceasta solutie permite pe de o parte sa recupereze energia mecanica furnizata de turbina, transformandu-l in energie electrica si stocandu-l in bateriile de la bord, pe de alta parte, pentru electrificarea compresorului, aducandu-l rapid la viteze de functionare optime odata cu impingerea motorului electric. Intra pe turbosuflante Second Hand Romania si vezi daca gasesti modelul tau de turbosuflanta.
De ce un turbo electronic?
Electrifierea turbosuflantei elimina necesitatea ca o turbina mica sa aiba o eficienta mare la debituri mici, permitand ca turbina sa fie dimensionata pentru a functiona la turatii mai mari ale motorului. Utilizarea unui motor electric compenseaza problemele de inertie si ofera compresorului, chiar daca este mare, o functionare gata in toate conditiile de conducere, imbunatatind atat turatiile reduse, cat si performantele maxime.
O turbosuflanta electrica de dimensiuni bune permite reducerea emisiilor de CO₂ deoarece, cu aceeasi putere de iesire, permite adoptarea unei deplasari mai mici (reducere) si functionarea la viteze mai mici comparativ cu un turbodiesel clasic. Mai mult, in condusul urban, este posibila recuperarea energiei in timpul eliberarii, in fazele de schimbare a vitezei si de franare.
Reducerea motoarelor cu turbo electric
Asa cum am mentionat, turbosuflanta electrificata, cu aceleasi performante, permite reducerea dimensiunii: producatorul ar putea reduce deplasarea de la doi litri la un litru si jumatate sau poate reduce numarul de cilindri de la 4 la 3.
Compresorul actionat de motorul electric ia sa functioneze in domeniul sau maxim de eficienta chiar si la turatii reduse ale motorului, la care debitul gazelor de esapament din turbina ar fi insuficient. Aceasta caracteristica este utila si ca asistenta la pornire la rece. Apoi permite o functionare corecta a motorului cu un raport stoichiometric * (λ = 1) si pentru a gestiona tranzitorii in care acest raport variaza, permitand, de asemenea, arderea slaba.
E-turbo are o functie cheie pentru o masina hibrida: gestioneaza energia grupului propulsor, folosind energia in exces pentru a incarca bateriile de la bord.
Electronic Turbo E-Turbo Garrett cum se face?
Turbo-ul electronic Garrett are un motor electric montat direct pe axa turbinei, pentru a reduce dimensiunile generale din interiorul motorului. Sistemul poate fi adoptat pe autoturisme de productie, chiar si ca modernizare.
Aceasta este o solutie diferita de cele adoptate deja de Volkswagen si Mercedes-Benz, unde componenta electronica actioneaza un compresor extern care preseaza turbina inainte ca gazele de esapament sa aiba suficienta presiune.
Cum functioneaza turbo electronic Garrett E-Turbo
Acest sistem functioneaza impreuna cu un sistem de 48V si ajuta la eliminarea deranjamentului turbo deranjant al motoarelor traditionale turbo. In plus, dispozitivul lui Garrett poate recupera energia atunci cand turbina se roteste in faza de eliberare, un pic ca MGU-H a unitatilor de putere ale masinii de Formula 1.
Conform estimarilor initiale, acest turbo creste puterea unei masini cu 16% si cuplul cu 10,5%, cu o recuperare mai agresiva.