O masina noua nu se poate descurca fara un turbocompresor daca doreste sa raspunda cerintelor de inalta performanta, eficienta si protectie a mediului. Ne uitam atent la compresoare si explicam cele mai importante fapte despre functia lor, reglarea si eventualele defecte.
Daca doriti sa cumparati o masina noua in aceste zile, cu greu puteti evita un motor turbo, de teama de a nu va confrunta cu o defectiune turbo care sa va determine sa achizitionati o turbina sau sa optati pentru reconditionare turbina Cluj.
Indiferent daca este vorba de benzina sau motorina, turbocompresoarele au devenit o parte integranta a actionarilor moderne, motiv suficient pentru a arunca o privire mai atenta asupra functiei si grijii lor.
Conceptul de supraalimentare are o vechime de peste 100 de ani, deoarece inventatorul elvetian Alfred Büchi a inregistrat brevetul pentru supraalimentarea gazelor de esapament inca din 1905. Dar pentru ca ii lipseau materialele necesare, Auguste Rateau a fost cel care a montat prima data un turbocompresor pe un avion in 1913.
Doi ani mai tarziu, Büchi insusi a construit prototipul unui motor diesel cu compresor pentru o nava. Dupa ce turbocompresorul si-a gasit drumul in motorsport si in masinile din prima serie, a devenit indispensabil. Motoarele diesel in special, nu ar putea sa corespunda performantelor unui motor pe benzina fara un compresor suplimentar.
Cu toate acestea, in trecut, incarcarea gazelor de esapament a fost utilizata in primul rand pentru distractia la volan prin mai multa putere, dar astazi este indispensabila pentru a face motoarele pe benzina si diesel mai ecologice.
FUNCTIA, REGLAREA SI DEFECTELE TURBOCOMPRESORULUI
Functia turbocompresorului face posibila cresterea puterii si cuplului unui motor, in timp ce componentele sale mecanice raman aceleasi. Abia atunci va fi posibila tendinta de reducere, deoarece este in plina expansiune, fara a trebui sa accepte pierderi de performanta.
Acesta este motivul pentru care turbocompresorul este utilizat tot mai frecvent la motoarele pe benzina cu volum mic. Dintre diferitele tipuri de turbocompresoare, asa-numitele turbocompresoare VTG cu pale variabile ale turbinei sunt utilizate cel mai frecvent, in special in motoarele diesel. Primul incarcator VTG dintr-un motor pe benzina a fost instalat in Porsche 911 Turbo.
Biturbos („turbo dublu”) se bucura de asemenea de o popularitate tot mai mare. Compresorul electric este o dezvoltare foarte noua: aici se foloseste un incarcator electronic in plus fata de tehnologia turbo conventionala, ceea ce inseamna ca este disponibila o presiune de impuls stabila chiar si la turatii mici ale motorului, iar cuplul ridicat este atins intr-un stadiu incipient. Acest tip de turbocompresor este utilizat de exemplu, in actualul V8 TDI de patru litri al Audi SQ7.
CUM FUNCTIONEAZA TURBOCOMPRESORUL?
Modul in care functioneaza un turbocompresor se bazeaza pe principiul simplu ca performanta unui motor cu ardere interna creste atunci cand este disponibila o cantitate mai mare de aer (oxigen) pentru ardere. Turbo nu face altceva decat sa ofere motorului o masa de aer mai mare decat ar putea obtine motorul fara turbo.
Pentru a face acest lucru, aerul este comprimat intr-un compresor si alimentat direct in tractul de admisie al cilindrului. Turbocompresorul de gaze de esapament foloseste gazele de esapament fierbinti de la motor pentru a actiona compresorul: o roata de turbina este actionata prin transformarea energiei termice in energie cinetica. Acesta se afla pe un arbore cu o roata de compresor si il pune in miscare. Rotatia determina patrunderea aerului proaspat in compresor, care este apoi comprimat si alimentat la motor.
CAT DUREAZA DURATA DE VIATA A UNUI TURBOCOMPRESOR?
In trecut, turbocompresoarele erau predispuse la probleme si necesitau ingrijiri extreme, insa turbocompresoarele moderne sunt mai robuste si au o durata de viata echivalenta cu cea a unui motor. Cu toate acestea, trebuie sa se acorde atentie asigurarii respectarii instructiunilor de service ale producatorului. Asta inseamna sa se faca schimbari regulate si profesionale de ulei si filtre.